1403-1

Så fungerar gravidyoga som träning  

Tidigare så ansågs graviditet vara något av en sjukdom. Kvinnan skulle ta det lugnt, ligga på soffan och inte anstränga sig på några sätt och vis. Idag är det lite annorlunda. Att vänta barn anses inte längre vara en sjukdom. Men en del går lite för långt åt andra hållet. Vissa läkare vill inte sjukskriva en kvinna som klagar på att hon är trött eller har ont. Det gäller att hitta den gyllene medelvägen.

Framför allt handlar det om att må bra. En gravid kvinna har mycket att tänka på.  Hela kroppen har förändrats och det påverkar även psyket. Det spelar ingen roll om barnet är efterlängtat eller om allt hände lite av sig självt. Ingen går igenom en graviditet utan att det känns av. Samtidigt så finns det en hel del du kan göra för att det hela ska bli en positiv erfarenhet. Du kan stärka dig själv både känslomässigt och fysiskt.

Göra yoga under graviditeten

I motsats till vad som sades förr i tiden så mår du bra av att röra på dig. Såvida det inte finns andra komplikationer som förhindrar träning och motion. Kontrollera alltid med din läkare, men för de flesta så är det inga problem. Faktum är att det kan vara det allra bästa valet. Att gå på gravidyoga i Stockholm är en utmärkt investering. Det är ett bra sätt att satsa på dig själv.

Med yoga så kombinerar du faktiskt två fördelar. Dels så får kroppen en genomgång, på ett mjukt och kontrollerat sätt. Men yoga kan också vara bra för själen, för sinnet och dina känslor. Hur du tar det kan bero mycket på dig själv, men även på den som leder klasserna. Många har upplevt en lugnare graviditet tack vare yoga. Mer information hittar du på https://www.fodautanradsla.se/sv-SE/gravid/profylax/profylaxkurser-i-g%C3%B6teborg-39868938.

 

Träning som bidrar till hälsa

Rent allmänt så är det bra att träna, vare sig du är gravid eller inte. Det sägs faktiskt att även om du aldrig motionerat förut så går det bra att komma igång just då. Faktum är att det hjälper med bara lite rörelse. De som är vana vid att träna kan ju fortsätta en bra bit in i graviditeten. Det handlar mycket om att lyssna till kroppen och inte överanstränga sig.

Det är kanske just därför som yoga blivit så vanligt. Du får med dig alla de viktiga muskelgrupperna utan att det sliter på kroppen. Till och med de som har en stor mage kan göra många av övningarna. Inte bara klarar de av det, men de mår bättre av att töja på rätt sätt och stärka sina muskler. Vetlanda-Posten skriver i denna artikel om att gravidyoga är populärt.

Nu är det ju inte bara gravida kvinnor som kan må bättre av att göra yoga. Det är en sport eller träning som passar alla. Mjuk men målmedveten tar den dig igenom alla dina olika kroppsdelar. Hur mycket eller lite du vill satsa är upp till dig, det finns olika nivåer och grupper. Till och med de som inte håller med de religiösa filosofierna bakom yoga tycker fortfarande att det är fantastiskt för att hålla sig i form.

Träna under graviditeten

Ligga på soffan eller springa maraton? Om du är frisk så ligger nog svaret någonstans där emellan. I slutet av graviditeten orkar en del bara ta lugna promenader. Magen är stor, den tynger ner ryggen och gör det svårt att röra sig. Benen svullnar upp och du känner dig som en stor val på land. Alla säger att det är helt normalt, vilket inte lindrar din känsla av att ha nått gränsen. Men en promenad eller annan form av träning kan faktiskt lindra dina symptom.

Expressen skriver här om gravidyoga som träning. Instruktörer får ofta frågor om vad som är bra att göra under en graviditet. Det är ju inte alla som är lika spänstiga som de är. Ofta så ligger fokus på att inte pusha dig själv allt för mycket. Lyssna på din kropp men ge ändå allt du har. För även om det är jobbigt att vara gravid så kan det vara ännu värre att föda. Det lägger en enorm press på kroppen. En del ligger i timmar med värkar, om inte ännu längre.

Så du gör dig själv en tjänst genom att vara aktiv under graviditeten. Bygg upp din styrka och uthållighet. En fot i taget, ett simtag i taget eller en yogalektion i taget. Sakta men säkert kan du bli stark och sund, speciellt om du kombinerar det med en bra kost. Ta hand om dig, minst lika väl som du ser till att ge bebisen allt hen behöver.

1407-7-3

Vad är yoga?

Det hela hade sin början i Indien, för många århundraden sedan. Många känner bara till övningarna som får dig att inta ställningar du trodde var helt omöjliga. Men yoga inkluderar också meditation och andningstekniker, samt avslappningsövningar. Naturligtvis måste du inte göra allt samman bara för att du vill prova på graviditetsyoga. Det är ganska vanligt att bara välja en eller ett par delar av yoga.

Andningen har ett stort inflytande på hur en person mår. När du går profylaxkurser får du lära dig hur du kan använda andningen för att kontrollera dina smärtor under förlossningen. Hur du andas kan få dig att sova bättre och oroa dig mindre. Helt perfekt för de flesta av befolkningen, men extra viktigt när du väntar barn.

Varför prova på yoga?

Syftet med yoga är att bli lugn. Att öppna sinnet och vara medveten om nuet. Kontrollera det negativa i ditt liv och inte låta det få överhanden. Minska stress, öka friden och släppa alla spänningar. Trots att yoga inte sägs vara religiöst upplever en del att det hjälper dem att känna kontakt med något större. Men det är långt från alla som gör den kopplingen.

Det finns flera olika sorters yoga. Om du redan är vältränad kan en mer dynamisk form av yoga vara roligt för dig. Men du kan också välja en stillsammare variant där fokus ligger mer på andra saker. Graviditetsyoga respekterar hur din kropp förändrats och hjälper dig på ett antal olika sätt.