Allt fler söker parterapi 

252-6-1-allt-fler-parterapi

Undersökningar visar att allt fler par väljer att gå till en professionell rådgivare för att få hjälp. Detta innebär inte att fler och fler relationer har problem. Istället är det en positiv utveckling som visar att du är intresserad av att rädda det du har. Att söka hjälp kan vara första steget till att reparera de sprickor som krupit in i äktenskapet eller relationen.

För att det ska fungera måste du vara noga vid valet av terapeut. Se till att de har all den kompetens som behövs för att kunna ge goda råd och verkligen hjälpa er. Vilken form av terapi du väljer kan vara individuell, men många har funnit att KBT fungerar bra. Det är viktigt att komma igång och prata. Att försöka komma fram till var roten till problemen ligger. För det är då som du kan göra någonting åt det och börja processen mot läkande.

Hjälp av terapeuten

Det är inte så att du går till en session och sedan är allt frid och fröjd. Ofta så krävs det hårt arbete för att få en relation att fungera. Men det är ju det samma även när det inte är några speciella problem. Två personer som lever ihop måste vara medvetna om varandra. Se efter möjligheter att glädja varandra och visa sin kärlek. Detta är något som terapeuten kan hjälpa er att hitta tillbaka till. Ditt pris för Caroline Kraus parterapisessioner finns här.

Ibland kan det vara båda parter som har behov av att förändra sin inställning och uppförande. För det mesta faktiskt, eftersom det ju handlar om en relation. Men ibland så är det något bagage från barndomen eller andra händelser som gör att den ena parten reagerar lite konstigt ibland. Hur du kan bemöta detta blir då gärna ett ämne för terapeuten. Bara det att båda två är medvetna om att det finns rester från trauma eller upplevelser kan göra underverk. KBT terapi är ett bra sätt att bättre hantera sin oro.

252-6-2-hjalp-for-par-kbt

Jobba på relationen

Det är ganska vanligt inom KBT att du får övningar att göra hemma. Det kan vara att skriva dagbok eller lära dig andas djupare. Allt detta är ett steg till att må bättre, och lära dig styra dina tankar och reaktioner. För terapin går ut på att få kontroll över ditt liv. Att göra saker för att det är vad du vill. Som att må bra tillsammans med din partner. Men också för att kunna förstå varför ni båda reagerar på ett visst sätt. Om vikten av parterapi på lika villkor oavsett vart du bor i landet. Ta del av detta intressanta ämne i den här artikeln från Aftonbladet.

Därför är det uppmuntrande att se hur allt fler inser vikten av att jobba på sin relation. En skilsmässa påverkar hela familjen. Både barn och andra släktingar kan lida av att en relation blir förstörd. Men framför allt så handlar det ju om din egen lycka. Att leva ihop med någon som älskar och respekterar dig kan vara det allra bästa som finns. Men det gör också individen sårbar, vilket kan leda till problem. Allt fler söker parterapi. Läs mer i denna artikel i Örnsköldsviks Allehanda.

Hur mår du?

Det är så lätt att livet rullar på och du aldrig stannar upp för att tänka på dig själv. Eller på hur din partner mår. Ibland kan det bli som att ni lever separata liv, som två stycken kompisar. Ni delar lägenhet och kanske säng, men mycket mer är det inte. Konversationerna handlar om barnen, maten eller något annat som inte definierar er som ett par. Då kan det vara dags att söka hjälp, eller i alla fall erkänna att något inte är helt rätt.

Det är sällan som det är någons fel när saker och ting inte fungerar. Ofta så är det något som båda två måste ta itu med. Och gärna innan det gått så långt att det är svårt att reparera. Innan ni båda har sagt och gjort saker som kan vara svåra att förlåta. Därför är det positivt att terapi nu har blivit ett alternativ i större utsträckning än tidigare. Det är viktigt att se till att din terapeut är kvalificerad. Läs mer om varför i den här artikeln i Sydsvenskan.

252-6-3

Terapi som verkligen fungerar

En av de saker som din terapeut kanske tar upp är om du måste göra en sak eller om du vill göra den. Många saker som du tror är måsten är i verkligheten saker som du vill göra. Inte för att de är så roliga men för att du tänker på konsekvenserna av dina handlingar. Du måste städa huset, men har egentligen inte så stor lust. Men om du inte städar så trivs du inte, så helt plötsligt har det förvandlats till ett jag vill städa så jag trivs.

Detta är en förenklad version av hur terapeuten kan hjälpa dig förvandla jobbiga saker till något som du faktiskt har lust med. Att städa kanske inte är så viktigt, det kan vara något du hoppar över. En relation däremot är väl värd att satsa på. Jag måste göra detta för min partner kan förvandlas till ett jag vill göra det för vi mår bra av det. En positiv vardag kan göra mycket för att stärka ert förhållande.

Ta tag i problemet

Det allra första steget är alltså att erkänna att ni behöver hjälp. Antingen individuellt eller tillsammans, men många rekommenderar terapi som ett par. Det kan hända att ni sedan delar upp er och jobbar med era egna problem. Allt beror ju på vad som ligger till grund för er situation. Det är därför som det är så viktigt att gå till en professionell person med adekvat utbildning. De kan se vad som har satt igång det hela, vad som är roten till det onda.

Ofta är det dock inte bara en sak som förorsakar problem i en relation. Det är ett nät av små och större händelser som gör det svårt att leva ihop. Men det är väl värt alla ansträngningar att få er relation på fötter igen.