De vanligaste misstagen när man tränar 

För att må bra är det mycket viktigt med motion och en sund kost. De två går hand i hand och man märker ganska snabbt en stor skillnad när de respekteras. Men för att dra nytta av sina träningspass är det viktigt att göra det på rätt sätt. Det samma gäller för kosten, det bästa är att läsa på lite extra innan man sätter igång med någon ny diet eller kosttillskott.

Low section of people lifting kettlebells at crossfit gym

Det allra bästa är att röra på sig varje dag, och det behöver inte alls vara så mycket. I alla fall inte i början, vartefter man blir starkare så kan det verkligen löna sig att lägga på mer och längre träningspass. Vissa saker man kan göra i hemmet, och promenera är ju gratis för alla. Det rekommenderas att ta trapporna i stället för hissen och gärna gå av bussen ett par hållplatser för tidigt. Små saker som kan göra stor skillnad i längden.

Olika former av träning

En del tycker om att springa, och då är det ju bara att ge sig ut i skogen eller runt om på gatorna. Men andra föredrar att träna inomhus, kanske på ett gym där man har flera olika maskiner för kroppens alla muskler. Sedan finns det ju gruppträning, som zumba och pilates där man deltar i klasser som leds av en utbildad person. Med andra ord finns det ingen anledning att inte träna eftersom det alltid går att hitta en form av motion som passar en personligen.

Något som blivit populärt den senaste tiden är att träna med en kettlebell. De finns i olika storlekar, man behöver ju inte välja den tyngsta i början. Med dessa kan man träna upp styrka, uthållighet men även sin kondition. Det finns riktigt bra program både för nybörjare och de som redan har kommit en bit på vägen. Man kan klicka här för att köpa en kettlebell i Sverige.

Kosthållning och motion

Något som också kan vara en bra ide’ är att ta någon form av tillskott, det gör att träningen blir mer effektiv. Detta är inte bara något för kroppsbyggare, även om de är mest kända för att använda sig av dessa knep. Att prova smart MCT olja ger god effekt på din styrka. Men det finns även andra former av tillskott som bidrar till större och starkare muskler samt gör att man får större uthållighet.

Ett misstag som en del gör är att tro att tillskott och piller kan ersätta hårt arbete. Det är ju inte på detta sättet som allting fungerar, utan man tar olika medel för att förstärka effekten av sin träning. När det kommer till vanlig motion så varierar råden något, en del säger att man helst ska träna innan frukost medan andra föreslår att en liten matbit får igång kroppen bättre. I liknande situationer får man välja själv vad som verkar bäst och kanske också se hur man reagerar på de olika förslagen.

Det gäller nämligen att känna sin kropp, och även sina vanor. För någon som är väldigt morgontrött kanske det är bättre att träna på lunchrasten eller eftermiddagen. Men sedan finns det andra som inte alls har något emot att gå upp tidigt och ta sig en löprunda innan de gör i ordning frukost och väcker barnen. Det viktigaste är ju att man kommer ut eller igång, och att träningen blir av. I denna artikel i Dagens Nyheter kan man läsa om de vanligaste misstagen folk gör när de tränar. Det är ganska intressant att se, framför allt så att man kan undvika att göra dem själv.

Fortsätta med träningen

Många finner att när de väl kommit igång så flyter det på av sig självt. Efter ett tag så vill man inte vara utan sin träning, det blir en naturlig del av vardagen. När man är sjuk eller gör ett uppehåll av andra orsaker så kliar det i kroppen att komma tillbaka. För att hålla detta vid liv kan det vara bra att sätta upp mål, en del långsiktiga men andra lite mer inom räckhåll. Kanske att kunna springa hela elljusspåret utan att stanna, halvmaran eller rent av ett riktigt maratonlopp. Andra mål kan vara att lyfta ett visst antal kilon eller orka med en dubbelklass i aerobics.

Just för att det är så viktigt med träning, och det är så lätt att göra misstag, så bör man planera sin motion noga. Dels hitta en form som man trivs med och som kommer att vara svårare att fuska med. I alla fall tills man kommit så pass långt att man inte vill vara utan och kanske även ökar på sin deltagelse. Men också läsa på eller lyssna på instruktioner från instruktörerna om hur man ska göra olika moment och när. Genom att satsa på träning, och göra den på det rätta sättet, så kommer man att få en stark och sund kropp.